Este știut faptul că pistele pentru biciclete reprezintă o investiție valoroasă în sănătatea și bunăstarea comunităților. Prin promovarea activității fizice, reducerea stresului și a poluării, acestea contribuie la crearea unui mediu urban mai sănătos și mai sustenabil. Încurajarea utilizării bicicletei și dezvoltarea infrastructurii corespunzătoare ar trebui să fie priorități pentru autoritățile locale și naționale în eforturile de îmbunătățire a sănătății publice și private.
Până aici toate bune și frumoase. Municipalitatea sătmăreană a înțeles acest lucru și a demarat proiecte care să faciliteze și să finanțeze construcția unor asemenea piste. Din păcate în spatele bunelor intenții se află, se pare, și altele mai puțin oneste. De ce spunem asta? Pentru că modul de realizare și mai ales costurile cu construcția acestor piste ne duc cu gândul la aspecte mai puțin corecte din punctul de vedere al cheltuirii banului public.
Studiind anunțurile publice legate de pistele pentru biciclete din oraș observăm câteva aspecte care ridică mari semne de întrebare. În primul rând, pista pentru biciclete care urmează să lege orașul de localitatea Dara nu precizează lungimea acesteia, formularea “Stația de epurare-Limita orașului” fiind pe cât de vagă pe atât de dubioasă. Pe de altă parte, când ne uităm la anunțul legat de pista pentru biciclete care duce de la intrarea în oraș dinspre Botiz, până la răul Someș, observăm că 4.7 km de piste pentru biciclete ne costă 8,3 milioane de lei. Adică aproximativ 353.000 euro/kilometru. Nu știm dacă este vorba despre ambele părți ale drumului, nu știm din ce material a fost construită respectiva pistă pentru că respectivul anunț evită să dea aceste detalii, cert este că și dacă împărțim suma la 2 , pare un preț exorbitant în condițiile în care aceasta a fost construită pe fundația unui trotuar existent și a fost cârpită la nici un an de la darea în folosință. Practic s-a aplicat doar un strat de asfalt (de o calitate îndoielnică) si unul de vopsea.
Un anunț similar din alt județ al țării ne prezintă proiectul în detaliu, cu soluțiile folosite pe parcursul lucrării, iar prețul este unul semnificativ mai mic.
În concluzie, în Satu Mare se face cu mai puțină transparență, de calitate mai îndoielnică și cu un preț mai mare. Dar “bine că se face”…
Anunțul pentru „Amenajare pistă de biciclete strada Botizului – Pod Golescu” – faza de proiectare PTh și execuție lucrări