Recent, am putut observa la Autoritatea Electorală Permanentă din Satu Mare aspecte care ar putea face subiectul unor controverse aprinse după ce au fost transferate în cadrul instituției persoane apropiate unor politicieni locali. Printre aceste transferuri se numără Cristina Șuta, nepoata președintelui PSD Satu Mare, Mircea Govor,
și Elena-Maria Mihaiu-Stan (fostă Filip), partenera senatorului UDMR Turos Lóránd (patronul ziarului de limbă maghiară Friss Ujság), mutată recent din Timișoara la Satu Mare.
În fața acestor evenimente, ne întrebăm cât de moral este acest lucru și dacă transferurile au fost motivate de competențe sau de conexiuni politice? Dezbaterile privind nepotismul și favoritismul în instituțiile publice nu sunt noi, dar atunci când se întâmplă într-o autoritate electorală, care ar trebui să fie un exemplu de obiectivitate și imparțialitate, preocupările devin și mai mari. Transferurile celor două apropiate ale politicienilor locali ridică semne de întrebare în ceea ce privește integritatea procesului electoral și echitatea în fața legii. Unul dintre punctele principale de discuție este acela dacă aceste persoane au fost transferate pe baza meritelor lor profesionale sau dacă conexiunile politice au jucat un rol decisiv în decizia de a le angaja în cadrul Autorității Electorale Permanente. În lipsa unei transparențe adecvate în procesul de recrutare și selecție, este dificil pentru public să aibă încredere că aceste transferuri au fost făcute pe baza calificărilor și a experienței relevante. În plus, apariția unor astfel de situații poate submina încrederea cetățenilor în procesul electoral și în instituțiile care ar trebui să îl supravegheze. Dacă există percepția că numirile în funcții cheie sunt influențate de afilieri politice și relații personale, acest lucru poate eroda legitimitatea întregului sistem democratic. Pe de altă parte, unii ar putea argumenta că aceste transferuri nu sunt neapărat imorale dacă persoanele respective sunt calificate și competente în domeniul lor de activitate. Cu toate acestea, chiar și în acest caz, este important ca procesul de recrutare să fie transparent și să ofere tuturor candidaților șansa egală de a concura pentru aceste poziții. În concluzie, nepotismul și favoritismul în instituțiile publice, în special în cadrul unei autorități electorale, ridică serioase întrebări despre integritatea și echitatea procesului democratic. Este esențial ca aceste instituții să acționeze în conformitate cu principiile de meritocrație și imparțialitate, pentru a asigura încrederea publicului în integritatea procesului electoral și în respectarea statului de drept.